Transportsegling till Medelhavet – från La Rochelle till Sardinien

13th Sep 2019

Anna Mourou, vår Brand Ambassador för #morewomenatsea och grundare av det framgångsrika kvinnliga seglingsnätverket She Captain, delar med sig av sina erfarenheter i förberedelserna inför sin treåriga jordenruntsegling som startar nästa år….

Vi träffade Anna för att höra mer om hennes senaste långsegling, en transportsegling med en av våra nya katamaraner i Medelhavet. Hon förklarar varför allt är bättre till havs.

Jag har en tendens at säga ja till äventyr även om det är utanför min bekvämlighetszon. Att göra saker du är rädd för är en del av att vara seglare. Du kan aldrig bara ge upp när saker går fel – allt handlar om att hitta en lösning, och belöningen är så mycket större.

Jag sa ja när Dream Yacht Charter frågade om jag kunde leverera en sprillans ny Lucia 40 katamaran från fabriken i La Rochelle, Frankrike, till Dream Yacht Charters bas i Sardinien, Italien. Har jag seglat i dessa vatten tidigare? Nej, inte riktigt och ett par semesterseglingar i Medelhavet räknas liksom inte. Men jag förbereder en jordenruntsegling som startar nästa år och jag har seglat på Östersjön hela mitt liv, så jag tänkte, hur svårt kan det bli?

Möt min besättning

Min besättning är handplockad, svenska seglare som jag känner genom She Captain. Några var erfarna seglare som min co-skipper Jeanette Johansson som tog hand om större delen av planeringsarbetet. Men jag hade också några seglare ombord som skulle bidra till ett ”happy ship” och inga tråkiga stunder. Jessica Carlsson och Mia Ingelström var två av dem – stabila, kunniga och alltid redo att säga ja. Jag hade också min mini skeppare ombord, min sex åriga son Olof, som älskar segling och vulkaner.

Det starkaste minnet från seglingen är att jag blev påmind om att allt är bättre till havs. Maten smakar bättre, det billiga vinet är det bästa du någonsin provat, en sundowner smakar aldrig så bra som då, utsikten är alltid fängslande vacker och på toppen av det, känner du dig starkare än någonsin efter att ha hanterat din båt hela dagen. Läs vidare och hör om hur det gick…

La Rochelle till Cascais, Lissabon via Biscaya

Vi lämnade hamnen tidigt för en 6 dagars non-stop segling till Lissabon. Biscaya visade upp sin bästa sida med bra vind och inte alltför höga vågor. Men nätterna var kolsvarta och jag har aldrig nattseglat när månen är så ny att den knappt syns.

Efter nästan tre dagars segling var vi ute på Atlanten, vi jobbade i vaktpass om tre timmar med två i varje pass och med en besättning på sex personer fick vi okej med sömn. Utanför Portugals kust får man hålla noga koll efter nät. Vi hade fått information om att utanför 200 m djupkurvan var det säkert att segla, men alla regler kommer med undantag!

Under ett nattskift kände vi något i propellern och vi satte genast båda motorerna  i neutralläge. Klockan var tre på morgonen och i mörkret kunde vi se något bakom båten. Jag kopplade på  livlinan och sträckte ner händerna i det svarta vattnet och kände en grov nylonlina. Jag tog båtshaken för att putta bort linan från propellern och det lyckades! Vi drog upp den tjocka fiskelinan på däck och jag har aldrig sett en sådan lina tidigare och vi kan bara föreställa oss hur svårt det skulle vara att frigöra den om vi inte så snabbt hade satt motorn i neutralläge.

När vi anlände i Cascais, Lissabon, påmindes jag om hur fantastiskt land kan kännas. Att kliva iland med sjöben är en märklig känsla . Dina ben är inställda på att marken rör sig, och när den

då inte rör sig känns det som man trampar vatten.

Cascais är en modern marina med alla faciliteter du behöver, ett perfekt stopp längs Europas kust. När vi förtöjde hade vi åskådare,  en kvinna vid rodret på en katamaran och helt kvinnlig besättning är inte vanligt. Jag blir nervös, om jag strular till det så kommer det sprida ett falskt rykte om att kvinnor inte kan köra båtar. Men att lägga till är ändå något jag älskar att göra.

Vi spenderade våra 36 timmar i Cascais med att tvätta, rengöra båten, motorservice och njuta av en trevlig middag och drinkar. Cascais är vackert med trånga shoppinggator och portugisis

k arkitektur. Den har en historisk känsla över sig men är samtidigt modern. Vi träffade några andra seglare och hängde på deras vackra 65 ft yawl.

Segling från Cascais, Lissabon till Gibraltar

Den stora skillnaden mellan transportsegling och vanlig crusing är tidsschemat. Vi höll 5-

6 knop och aldrig mer än 36 timmars vila per stopp. Vi lämnade Lissabon för vad vi trodde skulle vara en lätt passage till Gibraltar, bara tre dagar. När vi närmade oss Gibraltar sundet hade vi 12 m/s rakt på nosen. Vågorna var höga och bromsade oss från 6 till 1 knop i varje våg. Vi beslöt att ändra kurs och vila några timmar i Barbate, där alla båtar bytte besättning efter att ha seglat i hårt väder. Vi fyllde på med vatten, batterier och sömn och lämnade 3 på morgonen.

Havet var absolut stilla när vi gick in i Gibraltar bukten. Vi fyllde på med diesel (billigare än i Portugal) och gick till Queensway Quay Marina där vi hade förbokat en plats. Ett par minuters promenad iväg ligger linbanan som tar en till toppen på The Rock. Utsikten från The Rock var magnifik och apo

rna på bästa humör.

Segling Gibraltar till Palma, Mallorca

Första morgonen efter att ha lämnat Gibraltar vaknar vi upp med båten täckt av Sahara san

d och luften omkring oss skimrar i orange. Vi seglade längs spanska kusten och fick njuta av det vackra landskapet med bergstoppar i kulissen (och inga fiskenät!).

Vi hade reserverat en plats på La Lonja Marina i Palma, vilken ligger centralt och nära katedralen. I sann seglaranda börjar vi med att göra oss av med all Sahara sand och salt från båten med en rejäl avspolning. Vi strosade på de vackra gatorna kring katedralen, åt glass och vande oss med liv på torra land. Shoppingen är fantastisk i Palma!

Vi åt middag på tapas restaurangen Azabache som vår hamnkapten hade rekommenderat, tapasrätterna var utsökta. Ett måste att besöka är Bar Abaco som både har en häftig inredning och underbara drinkar. Kvällen avslutades med salsa på Malecon 27, en liten bar fylld med riktigt bra dansare.

Segling från Palma, Mallorica till Olbia, Sardinien via Maddalena

Vi lämnade Palma tidigt på morgonen för en tredagarssegling till Sardinien. Vindarna var lugna och utsikten makalös med höga berg som möter hav. Vi stannade vid Port Soller, den enda skyddade bukten på Mallorcas nordkust, innan vi avslutade kvällen med att se delfiner i månskenet över Medelhavet.

När vi närmade oss Sardinien satsade vi på en natt för ankar vid Maddalena öarna, en skärgård med turkosa laguner, obebodda öar och himmelska stränder. Vi valde Porto Palma, en av de större och mer s

kyddade vikarna på ön och passerade många lokala italienska båtar som vinkade åt oss när vi seglade förbi. Vi hade en underbar sista kväll ombord, simmade i solnedgången, åt en fantastisk middag, pratade och dansade.

Vårt sista ben var endast några timmar bort och vi stack tidigt för att hinna se Olbia. Vi hade en lugn segling söderut och seglade förbi den dramatiska kustlinjen och genom Olbia golfen som är känd för sina mussel och ostronodlingar.

Vi anlände till Dream Yacht Charters bas i Olbia, en resa på 1870 sjömil under 18 dagar var nu över. Det kändes konstigt och sorgligt att säga hej då till den fantastiska katamaran, Akialoa, som var vårt hem. Jag är så tacksam över vad erfaranheten denna transportsegling gav mig. Hela Dream Yacht Charter teamet är helhjärtat dedikerade till #MoreWomenAtSea och jag är så stolt över att vara en drivande motor i denna rörelse.